ULASAN BLOG DALAM KELAS BAHASA
Bab ini membincangkan penggunaan blog yang mampu memberikan pelbagai faedah. Menurut Noraien Mansor
dan Normaliza Abd Rahim (2017) cabaran besar dihadapi oleh para pelajar bahasa
kedua apabila mereka perlu membaca bahan dalam internet dalam mendapatkan
maklumat yang baru. Hal ini sangat berkait rapat dengan penggunaan blog. Blog adalah
satu medium perbincangan bertulis yang berbentuk formal atau tidak formal
(Normaliza Abd Rahim, 2014). Terdapat pelbagai kegunaan blog seperti medium
perniagaan, digunakan sebagai jurnal atau sebagai medium perkongsian ilmu
pengetahuan yang dapat menghubungkan pelbagai pihak.
Selain itu, pelbagai
kajian yang telah dilakukan mendapati bahawa, blog dapat meningkatkan kualiti
penulisan seseorang, penyusunan maklumat atau idea yang lebih teratur, mewujudkan
komunikasi dua hala dan menjadikan seseorang itu lebih bertanggungjawab
terhadap sesuatu penulisan yang dihasilkan. Walaupun terdapat banyak blog yang
menggunakan bahasa dan susunan ayat yang kurang sempurna, namun begitu,
penggunaan blog juga mampu meningkatkan keyakinan diri, kreativiti, pemilikian dan
pembangunan. Terdapat perbezaan penggunaan bahasa antara lelaki dan perempuan
dalam blog seperti yang dinyatakan oleh Zaini Amir et. al (2012). Perbezaan tersebut dapat dilihat melalui lima ciri bahasa
iaitu unsur kesangatan, unsur penegasan, penambahan soalan, kata sifat ‘kosong’
dan kata keterangan. Akmaliah Abdul Rahim (2009) pula menyatakan bahawa
perempuan lebih suka menulis blog berbanding lelaki.
Dalam pada itu,
Normaliza Abd Rahim (2014) telah menggaris 10 cara menulis blog dengan baik
iaitu tajuk dan cerita yang menarik yang boleh menarik perhatian serta hati
pembaca, penggunaan unsur humour, penggunaan hujah terbaik dalam menyokong
huraian, berkaitan dengan isu semasa, penggunaan perkataan dan struktur ayat
yang ringkas, mudah dibaca serta difahami, mempunyai moral serta nilai estetika
dan berilmu bagi penulisan pendidikan. Oleh itu, satu kajian blog terhadap 60
orang pelajar Korea lelaki dan perempuan
dari enam kelas bahasa Melayu telah dijalankan oleh Noraien Mansor dan
Normaliza Abd Rahim (2017). Para pelajar ini mempunyai pengalaman dalam menulis
blog.
Dapatan kajian
mendapati bahawa, blog mampu memberikan kesan yang baik kepada para pelajar
dalam pelbagai aspek. Dalam aspek kesusasteraan, para pelajar cenderung memilih
salah satu bentuk kesusasteran yang mereka sukai seperti puisi, cerpen, skrip
drama dan pantun. Setiap jenis penulisan ini berkait rapat dengan tujuan
penulisan para pelajar dalam blog. Pembelajaran bahasa juga dapat berlaku
melalui penulisan surat, luahan perasaan dan pemikiran kritis daripada blog.
Para pelajar juga dapat mempelajari kegunaan dan variasi teknologi kini dengan
cara memasukkan audio, video dan gambar dalam blog mereka. Secara kesimpulannya, penggunaan
blog mampu membantu pelajar-pelajar Korea dalam mempelajari kesusasteraan,
bahasa dan teknologi di samping meningkatkan motivasi serta keyakinan diri
mereka untuk menulis.
No comments:
Post a Comment