Tuesday 1 October 2019

BBM3410Satu2019: Over The Shoulder (Prestige Production)


Assalamua'laikum dan salam sejahtera saya ucapkan. 

Bertemu lagi dalam penulisan saya mengenai asas fotografi over the shoulder. Asas fotografi over the shoulder merupakan sejenis gambar yang diambil dari sisi belakang satu subjek untuk memperlihatkan satu lagi sisi subjek lain. Hal ini bermakna, gambar over the shoulder akan memperlihatkan dua subjek yang berbeza dalam satu gambar. 

Contoh :



Gambar ini telah diambil di sekitar kawasan Kolej Sultan Alaeddin Suleman Syah di mana bahu tersebut merupakan milik Anira. Pada waktu ini, beliau sedang sedih mengenangkan rumah dan tidak mahu pulang ke kolej kediaman.

Gambar ini pula diambil di Bukit Ekspo, UPM yang memperlihatkan Amira seolah-olah memandang ke arah kolam di situ. Mungkin juga beliau sedang menunggu jodohnya tiba.

Gambar ini diambil di hadapan replika kereta kebal Kolej Sultan Alaeddin Suleman Shah. Bahu tersebut pula milik Sazlina yang bersemangat perwira kerana telah ditauliahkan sebagai salah seorang warga PALAPES di UPM.


Saya berharap ke semua penulisan saya mengenai enam asas fotografi dapat memberi manfaat kepada semua golongan pembaca. Sekian terima kasih. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU: VLOG MAKANAN

Assalamualaikum semua. Aku nak cerita sikit mengenai kisah aku, Fatin dengan Qama pegi buat vlog makanan dekat Restoran Khadijah, Sri Serdan...