Tuesday 1 October 2019

BBM3410Satu2019: Mug Shot (Prestige Production)


Assalamua'laikum semua.

Penulisan kali ini masih lagi dengan tujuan yang sama iaitu memberi penerangan mengenai asas fotografi iaitu mug shot. Mug shot merupakan satu teknik pengambilan gambar yang diambil dari hujung kepala hingga ke paras bahu sahaja. Mug shot juga lebih banyak digunakan dalam mengambil gambar-gambar penjenayah yang dikehendaki. Dalam penulisan kali ini, saya akan menunjukkan tiga gambar mug shot yang mempamerkan tiga jenis emosi daripada tiga orang yang berbeza.

Contoh :


Gambar ini menunjukkan gambar Anira yang sedang ketawa. Hal ini telah menunjukkan sisi sebenar tahap kegembiraannya yang melihat Akmal terjatuh.


Gambar Akmal pula memperlihatkan wajah yang agak kecewa kerana telah terjatuh di hadapan ramai gadis jelita lalu diketawakan oleh Anira.

Gambar Anitan pula menunjukkan wajah yang keliru. Saya mengandaikan bahawa Anira keliru dengan perbuatan Anira yang mentertawakan Akmal. Anita juga keliru bagaimana Akmal boleh terjatuh sedangkan tiada lopak air di tempat mereka berdiri. Sememangnya mereka berada dalam situasi yang sama. 


Ketiga-tiga gambar mug shot ini jelas mempamerkan tiga emosi yang berbeza. Gambar-gambar ini sesungguhnya bukanlah banduan yang sebenar-benarnya tetapi mereka adalah rakan-rakan saya. Sekian untuk penulisan kali ini bagi mug shot. InshaaAllah bertemu lagi dalam penulisan seterusnya.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU: VLOG MAKANAN

Assalamualaikum semua. Aku nak cerita sikit mengenai kisah aku, Fatin dengan Qama pegi buat vlog makanan dekat Restoran Khadijah, Sri Serdan...