Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019 :Nenek dan Datuk

1. Sinopsis cerita sosial 1 : Nenek dan Datuk

Alim dan keluarganya telah pulang ke kampung mereka di Kajang. Setelah sampai, Alim mencari-cari ayam dan itik namun didapati tiada lalu Alim menangis. Setelah itu, nenek menunjukkan sekumpulan binatang peliharaan datuk dan nenek yang berada di dalam reban baru. Kemudian, Alim memasuki rumah setelah puas melihat ayam serta itik. Keadaan rumah yang berlainan membuatkan Alim sekali lagi keliru lalu terus menangis. Setelah dipujuk, Alim duduk di ruang tamu bersama keluarganya. Ahli keluarganya berasa sedih melihat kelakuannya pada hari tersebut. Walaupun susasana di kampung sedikit berbeza, namun hal tersebut membuatkan mereka lebih rapat.


Rujukan : Kajian Wacana dan strategi Komunikasi : Teori dan aplikasi
Penulis : Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim
Penerbit : Universiti Malaysia Terengganu
Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk


2. Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial.

a. Media elektronik
Penulis boleh menggunakan media elektronik dalam menyebarkan cerita sosial seperti media sosial facebook, twitter, dan blog. Hal ini demikian kerana, Ketiga-tiga media sosial ini mempunyai audiens daripada the pebagai peringkat umur. Oleh itu, cerita sosial sudah pasti akan mendapat perhatian sekiranya ditulis atau disebarkan melalui laman media sosial.

b. Media cetak
Penulisan cerita sosial di dalam media cetak seperti surat khabar juga mampu mendapat perhatian daripada pembaca. Hal ini demikian kerana, Masyarakat lebih gemar membaca cerita sosial yang diterbitkan. Selain itu, majalah juga boleh menjadi medium penyebaran bagi cerita-cerita sosial.



Bagi mereka yang tidak mempunyai akaun blog, maklumat mengenai penulisan saya ini boleh dicaba juga di laman instagram saya.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU: VLOG MAKANAN

Assalamualaikum semua. Aku nak cerita sikit mengenai kisah aku, Fatin dengan Qama pegi buat vlog makanan dekat Restoran Khadijah, Sri Serdan...